Impacte social

ALIMENTACIÓ
PER A LA SALUT

0persones

A la Fundació Catalunya La Pedrera apostem per l’alimentació saludable, dirigida especialment a aquelles persones que afronten un problema de salut. Per això, sota la direcció científica de la Fundació Alícia, també promovem projectes alimentaris especialitzats per oferir coneixement i recomanacions sobre el tipus d’alimentació més convenient en cada cas.

ALIMENTACIÓ PER A PERSONES AMB NECESSITATS ESPECIALS

La Fundació Catalunya La Pedrera vol millorar l’alimentació de tothom, sigui quina sigui la seva situació vital, i especialment de les persones que estan patint un problema de salut. Es va posar en marxa la plataforma web ‘Menjar durant el tractament del càncer’, una eina digital i gratuïta, un espai a la xarxa per ajudar les persones que estan en tractament oncològic, els seus familiars, cuidadors i també personal sanitari, a tenir cura de la seva alimentació durant el procés, sense renunciar a gaudir del menjar.

L’objectiu se centra a ajudar les persones amb càncer a mantenir un estat nutricional òptim, explicant les bases de l’alimentació que cal seguir després del diagnòstic de la malaltia. Els continguts desenvolupats pretenen donar consells dietètics més concrets sobre com menjar durant les diferents fases del tractament i durant l’aparició dels efectes secundaris més comuns que poden afectar el sistema digestiu i, per tant, la gana i la tolerància a la dieta.

Durant el 2023 s’han treballat les següents accions a l’entorn de la web (www.oncoalicia.com):

• Desenvolupament d’un fullet descarregable i imprimible amb les recomanacions bàsiques sobre menjar durant el tractament de càncer perquè els centres hospitalaris el puguin lliurar als pacients o cuidadors, on s’inclou un codi QR que facilita l’accés a la plataforma.

• Realització d’un estudi d’usabilitat de la plataforma amb pacients i professionals de l’Hospital Clínic de Barcelona.

• Revisió i actualització de l’apartat ‘Mites i creences’ amb nova evidència científica i altres aspectes d’interès.

• Creació de continguts sobre un nou tipus de tumor, el càncer gàstric, amb la col·laboració de l’Institut Català d’Oncologia de Badalona (Can Ruti). Aquests seran incorporats al web durant el segon trimestre de 2024.

• Desenvolupament de nous continguts sobre fatiga crònica com un dels principals efectes secundaris del tractament oncològic.

• Traducció de tots els continguts de la web al portuguès, amb la col·laboració de SENAC (Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial) de Brasil, una institució educativa formada per diverses organitzacions dedicades a la formació professional i l’educació tècnica en diversos sectors, també en el gastronòmic i nutricional.

• S’ha aconseguit la certificació com a web mèdic acreditat per al Col·legi de Metges de Barcelona.

• Sessió de formació per a dietistes-nutricionistes adherits o interessats en el programa “Això s’ho val!” del Col·legi de Dietistes-Nutricionistes de Catalunya (CODINUCAT). Barcelona, abril 2023

• Participació en la setmana de l’experiència al pacient de l’Hospital Clínic de Barcelona. Barcelona, març 2023.

• Sessió divulgativa amb demostració culinària relacionada amb l’alimentació durant el tractament oncològic, en el marc de la Setmana de la Lluita Contra el Càncer de l’Ajuntament de Pineda de Mar. Pineda de Mar, febrer 2023.

• Participació en el XXI Congrés Català de Sinologia i Patologia de Mama. Santa Susanna, juny 2023.

ALIMENTACIÓ
Fundació2

ÀPATS SALUDABLES PER UN ENVELLIMENT DIGNE

A la Fundació Catalunya La Pedrera treballa per millorar la qualitat de vida de les persones grans i per això ofereix un servei d’àpats saludables als seus espais arreu de Catalunya. Els usuaris són persones que volen relacionar-se i sentir-se acompanyades i també persones amb problemes cognitius lleus o moderats que tenen dificultats en la gestió dels àpats.

Durant el 2023 i sota la direcció de la Fundació Alícia s’ha treballat per millorar la qualitat del menú, realitzant una diagnosi dels menjadors a diferents espais, amb grups focals d’usuaris i visites en els moments dels àpats. S’han analitzat els menús servits i els serveis de càtering. S’ha creat un document que recull les premisses essencials que ha de complir el menú per adaptar-se a les necessitats dels comensals en el context de l’alimentació, l’envelliment i el deteriorament cognitiu. Aquest document ha de servir com a plec de condicions per als serveis de càtering.

El projecte seguirà el 2024 amb una proposta d’adequació d’espais i un seguiment de la posada en funcionament de les millores recomanades.