IMPACTE SOCIAL

Creació i
reflexió

0persones

La Fundació Catalunya La Pedrera treballa perquè la cultura també sigui el camí cap a un món més humà, en què les persones estiguin al centre. I ho fa amb propostes artístiques i culturals que faciliten el pensament crític i creant un ecosistema cultural amb institucions i entitats de primer ordre.

CREIEM EN UNA CULTURA OBERTA A TOTHOM

La Fundació construeix experiències expositives de màxima excel·lència per oferir coneixement artístic i una finestra oberta a la cultura. Amb la voluntat d’apropar noves mirades entorn de la creació artística, la bellesa, l’estètica i el patrimoni, treballa per fer arribar a un públic ben ampli l’art en totes les seves expressions.

El 15 de gener del 2023 es va clausurar l’exposició “Els camins de l’abstracció 1957-1978. Diàlegs amb el Museo de Arte Abstracto Español de Conca”, concebuda i organitzada en col·laboració amb la Fundación Juan March. Des de setembre de 2022, i fins al gener del 2023, es van poder veure a La Pedrera els artistes imprescindibles de l’art abstracte nacional i internacional de la segona meitat del segle XX.

En aquesta mostra col·lectiva els artistes abstractes espanyols més internacionals, així com els principals representants de l’informalisme català establien un diàleg amb alguns dels principals representants internacionals de l’abstracció.

El 2023 les exposicions de la Fundació Catalunya La Pedrera van rebre 119.033 visitants

Seguint amb l’estratègia cultural consolidada que té com a eix principal la programació de grans exposicions d’art amb gran renom, l’any 2023 la Fundació Catalunya La Pedrera va presentar, del 31 de març al 23 de juliol, l’exposició “Jaume Plensa: poesia del silenci”, la retrospectiva més gran realitzada al nostre país d’un dels creadors de major reconeixement en l’art contemporani internacional.

Comissariada per Javier Molins, a la mostra es van poder veure un centenar d’obres de petit, mitjà i gran format -sobretot escultures però també una selecció de dibuixos- la major part inspirades en la literatura i en les lletres, grans fils conductors de l’obra de Plensa; també d’altres dedicades a temes constants en la seva trajectòria com el silenci, el somni, el desig, la música i la família. A part de la sala d’exposicions les escultures van dialogar amb l’edifici de La Pedrera en altres espais, com la façana, el pati, les golfes o el terrat.

Fundació
Fundació2

Aquesta exposició va significar una recuperació del públic barceloní qui va visitar en gran part la mostra a la sala d’exposicions i també a l’edifici. En total la van veure 52.074 persones. Amb la intenció d’apropar l’art a tothom i estendre’l a diferents espais i disciplines, la Fundació va compartir també per a aquesta exposició una programació d’activitats al seu voltant amb entitats de referència de la ciutat com El Gran Teatre del Liceu, el Museu Egipci, la Biblioteca de Catalunya, l’ESMUC, la Galeria Senda, el Palau de la Música o l’Ateneu Barcelonès.

En la mateixa línia s’insereix la darrera exposició del 2023, una retrospectiva d’Antonio López, el representant per excel·lència del moviment realista espanyol de la segona meitat del segle XX. La Pedrera va acollir una acurada selecció d’un centenar d’obres —entre pintura, escultura i dibuix— procedents de diferents col·leccions públiques i privades, com la Fundació Sorigué, de Lleida; la Fundación Juan March de Palma de Mallorca; la Fundación ICO i el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, de Madrid; l’Hamburger Kunsthalle; el Baltimore Museum of Art i el Museum of Modern Art de Nova York, entre d’altres.

L’exposició va ser organitzada per la Fundació Catalunya La Pedrera, en col·laboració amb el Drents Museum (Assen, Països Baixos) i era el primer cop que es veia una gran retrospectiva d’Antonio López a Barcelona. El projecte va tenir una gran acceptació i durant aquests tres mesos del 2023 la van visitar 61.299 persones.

Per aquesta exposició, com per les altres de l’any 2023, també es van teixir aliances amb altres institucions de prestigi per la programació d’activitats que portessin la reflexió al voltant de l’obra d’Antonio López més enllà de La Pedrera com el Gran Teatre del Liceu, el MNAC, l’ESMUC, la Fundació Sorigué i el Cercle artístic de Sant Lluc.

DOCUMENTAL PLENSA

El projecte Plensa: poesia del silenci a La Pedrera ha tingut una especificitat molt especial ja que s’han situat obres de l’artista al llarg de l’edifici així com una obra de gran format al xamfrà, davant la façana. Aquest fet va portar a filmar els processos del trasllat de les obres al terrat i a les golfes amb unes grans grues, procés que va ser molt espectacular i singular i cobert per multitud de mitjans. Així mateix, l’entrada de diverses obres més a la sala d’exposicions per la finestra de l’edifici així com el muntatge del gran cap de la Flora a la façana també va ser espectacular i únic, cosa que ha proporcionat un material irrepetible per a explicar l’artista i les seves obres envers el seu projecte expositiu i l’edifici. L’audiovisual curt es mostra a l’exposició i el llarg es va presentar en el context del Festival Internacional DOCS BCN el passat mes de maig.

Fundació
Fundació2

DOCUMENTAL ANTONIO LÓPEZ

El plantejament de l’audiovisual partia de poder-lo filmar treballant al taller que té a la casa on viu a Madrid, i alhora aprofitar aquest desplaçament per filmar els altres dos estudis on té obres que estan en procés. Un dels objectius també era documentar Antonio López pintant un dels seus temes de referència: la Gran Via de Madrid, i és així com vam poder accedir al reservat des d’on pinta la “Gran Via des de Callao”. Posteriorment, aquest quadre va formar part de l’exposició a La Pedrera mostrant el procés complet des de l’execució fins a l’exhibició.

També es va filmar l’artista en el moment del muntatge de l’exposició, compartint moments amb els equips de treball de la Fundació i fent una passejada amb l’historiador de l’art i galerista Artur Ramon, on l’artista parla de les seves obres més significatives i els processos de treball que porta a terme.. Aquest projecte audiovisual es va presentar a l’auditori de La Pedrera el dia 19 d’octubre amb la presència del director del film, Josep Maria Civit i el propi Antonio López que va mantenir una conversa posterior amb la periodista de La Vanguardia, Teresa Sesé.

Donada l’especificitat i qualitat d’aquest documental i l’interès que genera l’artista, hem rebut diverses peticions per projectar el documental, tant de televisions com Betevé com d’altres institucions El documental també es projecta a l’estranger, en una exposició que es fa a la Xina, concretament a Shangai per encàrrec de l’Institut Cervantes de Shanghai i també es podrà veure en l’exposició que hem co-produït al Museu de Drents, a Assen, Holanda.