IMPACTE SOCIAL

SOSTENIBILITAT
I TERRITORI

0persones

Cal trobar solucions innovadores i accions que contribueixin a revertir l’actual situació d’emergència climàtica. La Fundació Catalunya La Pedrera disposa d’un capital natural que permeten posar en pràctica solucions diverses a través de la gestió forestal, les energies renovables, la conservació de la biodiversitat i l’agricultura ecològica.

APOSTA PER LA SOSTENIBILITAT ENERGÈTICA

Amb la voluntat de caminar cap a la sostenibilitat, la Fundació ha intensificat l’ús de les energies renovables, instal·lant plaques fotovoltaiques a l’escola Oms i de Prat de Manresa, i a Món Natura Delta, a Amposta, que es sumen a la producció Fotovoltaica de l’Hotel Món i a l’edifici de la Fàbrica, a Món Sant Benet.

A final d’any es va realitzar l’adquisició del salt hidroelèctric de Món San Benet. Durant l’any 2023 hem produït 499 Mwh, contribuint a la disminució de l’emissió de 130 tones de CO2, generant de manera sostenible i autoproduïda el 9% del total de l’energia elèctrica consumida a la Fundació.

A Món Sant Benet s’ha continuat amb el projecte de plaques fotovoltaiques a l’hotel Món i a l’edifici la Fàbrica on s’han generat 470 Mwh, el 23% de l’energia elèctrica consumida a tot Món Sant Benet, contribuint a la disminució de l’emissió de 117 tones de CO2.

Durant el 2023 a l’Hotel Món s’ha seguit el procés de consultoria per aconseguir el segell BIOSPHERE que reconeix l’aposta per una gestió responsable i respectuosa amb el medi ambient, les condicions laborals, la cultura popular, els habitants del territori i el desenvolupament soci-econòmic de la destinació Barcelona i el seu entorn.

Finalment, s’ha adquirit la turbina hidroelèctrica que hi ha a la Fàbrica vella, una turbina en règim fluent de 400 kw de potència que permet generar a l’entorn de 800 Mwh anuals, que complementa tot el sistema de canal, presa i escala de peixos, fent una explotació hidroelèctrica on es prioritza la sostenibilitat i l’impacte mínim del sistema, a la vegada que es dona continuïtat a l’aprofitament hidràulic d’un antic canal de colònia tèxtil.

GESTIÓ FORESTAL

La Fundació aposta per la gestió forestal com a eina per contribuir a l’adaptació dels boscos al canvi climàtic, amb l’objectiu de reduir el risc d’incendis forestals i desenvolupar models de bioeconomia circular. La Fundació disposa d’un important capital natural (la Xarxa d’Espais Natura i altres espais gestionats en custòdia del territori), que permet assajar i posar en pràctica un ambiciós programa de gestió de boscos.

Així, durant l’any 2023 es va elaborar un Pla d’actuacions 2023-2025 als 10 espais forestals de la Fundació per tal d’actualitzar els plans de gestió forestal i realitzar actuacions urgents en més de 380 ha de boscos. Durant el 2023 s’han executat actuacions als espais de Can Puig de Fitor a les Gavarres, al Congost de Fraguerau al Montsant, al Bosc de Vilalta a les Muntanyes de Prades i a la Muntanya d’Alinyà al Prepirineu de Lleida.

A finals d’any ha estat aprovat un important projecte de bioeconomia forestal dins el “Plan de recuperación, transformación y resiliència” finançat amb els Fons europeus Next Generation, del qual la Fundació ha estat impulsora i coordinadora, anomenat “BIO-FOR-PIRI- Incendis forestals al Pirineu: convertir l’amenaça en oportunitat de desenvolupament rural a través de l’economia forestal”. Amb una dotació de més de 2,2 milions d’euros, permetrà fer actuacions de prevenció d’incendis i gestió forestal a la Muntanya d’Alinyà i a la zona del Pre-pirineu compresa entre l’Alt Urgell i el Sobrarbe a l’Aragó, desenvolupant alhora dinàmiques de reactivació del sector forestal a través de la formació i capacitació tècnica i de models de bioeconomia basats en l’aprofitament de la biomassa i de la fusta per a la bioconstrucció.

També dins el projecte LIFE Uncinata inclòs al programa LIFE de la Unió Europea, s’ha iniciat enguany actuacions a la Muntanya d’Alinyà per a la conservació i gestió sostenible dels boscos de pi negre.

Fundació
Fundació2

CONSERVACIÓ DE LA BIODIVERSITAT I ELS ESPAIS NATURALS

La Fundació Catalunya La Pedrera segueix treballant per a la conservació de la biodiversitat als seus espais, en col·laboració amb altres entitats i institucions. Per exemple, dins el projecte BIORESILMED- Foment de la bioeconomia i la resiliència climàtica als paisatges mediterranis, al Delta de l’Ebre, s’han iniciat les primeres accions de restauració ecològica a l’espai dels Ullals de Panxa, que forma part de la Xarxa d’Espais Natura de la Fundació. Igualment, en el marc del projecte LIFE MigratoEbre, s’han pogut alliberar al riu Ebre 44 joves esturions per primer cop des de la seva extinció.

Durant l’any 2023 també s’han realitzat nombroses accions de millora i divulgació dels espais, com ara jornades Bioblitz o activitats de voluntariat, incloses dins del projecte europeu LIFE Green, que ha finalitzat enguany satisfactòriament. Destaca també, en l’àmbit més divulgatiu, la celebració del Delta Birding Festival a MónNatura Delta, amb l’assistència de més de 4.000 persones.